THP-Motor Specialist
Problemen met uw THP-motor? Autoservice Zwart is dé THP specialist in Alphen aan den Rijn.
Hoog olieverbruik | Oprekkende distributieketting | Overgeslagen/gebroken distributieketting | Vermogensverlies
Wat is een THP-Motor?
Citroen en Peugeot hebben samen met BMW de 1.6 THP motor ontwikkeld. THP staat voor Turbo High Pressure en is ontwikkeld om veel vermogen te kunnen leveren tegen een relatief laag brandstofverbruik. Het betreft een benzinemotor van 1600 cc met een turbo welke geleverd wordt met 125, 156, 165, 208, 225 en zelfs 270 Pk. Deze motoren zijn gemonteerd in diverse modellen van Citroen, Peugeot, BMW en Mini. Een THP-motor heeft extra aandacht en onderhoud nodig. Daarom heeft Autoservice Zwart zich hierin gespecialiseerd, Klachten met betrekking tot de prestaties van de motor zijn een verhoogd brandstofverbruik en vermogensverlies. Vervuiling van de motor is de belangrijkste oorzaak en slijtage van de distributieketting. Deze rekt na verloop van tijd uit waardoor de ademhaling van de motor niet meer optimaal is.
Reiniging THP-Motor
Het is mogelijk om een THP-motor inwendig te reinigen, hierbij worden de kleppen en het inlaatkanaal schoon gemaakt door middel van een granulaat behandeling.
Werkwijze granulaat reiniging
Allereerst wordt er in de computer van de auto gekeken naar foutcodes en meetwaarden waaruit kan worden opgemaakt dat deze worden veroorzaakt door een vervuild inlaattraject. Na de diagnose wordt het inlaatspruitstuk met injectoren verwijdert om de inlaatkleppen bloot te stellen. Nu begint de granulaat reiniging.
Na het dichtzetten van de inlaatklep wordt het inlaattraject per cilinder schoon gemaakt. Met granulaat wordt de inlaatklep en het inlaatkanaal gestraald om het vuil te verwijderen. Door de zachte eigenschap van het (walnut) granulaat raakt het metaal niet beschadigd en wordt het niet opgeruwd. Als de eerste cilinder schoon is wordt de volgende cilinder gesloten en op dezelfde wijze gereinigd. Hierna wordt het inlaatspruitstuk en de injectoren weer terug geplaatst. Pakkingen worden veelal vernieuwd.
Moderne motoren verbruiken in het algemeen olie. Dit is het gevolg van een hogere werktemperatuur van de motor. De olie dient van de juiste specificaties te zijn en moet iedere 10.000 km of 12 maanden worden vervangen. Dit omdat de olie verzadigd raakt van kooldeeltjes waardoor de smering minder wordt en er schade aan de motor kan ontstaan. Een direct gevolg is meer olieverbruik. Na behandeling kijken we opnieuw in de computer om de meetwaarden en foutcodes uit te lezen. Daarna volgt een proefrit en is de auto weer gereed.
Wij hebben inmiddels heel wat motoren behandelt met als resultaat dat de motor beter loopt en zijn oude vermogen weer terug heeft gekregen.
Maak snel een afspraak of neem contact op voor meer informatie!