Naar schatting 25.000 mensen besloten afgelopen weekend bij het piepkleine dorpje La Ferté-Vidame deel te nemen aan Le Rassemblement du Siècle, de Bijeenkomst van de Eeuw.
De eeuw van Citroën, welteverstaan.
Opnieuw oude Citroëns als onderwerp van onze nieuwsberichten? Tja, je 100e verjaardag kan je toch onmogelijk zonder grote festiviteiten aan de wereld voorbij laten gaan. Vooral als je weet dat wereld tjokvol aanbidders is, die je heel graag persoonlijk willen feliciteren. Wat doe je dan?
Je bouwt een feest dat zijn weerga niet kent, op bovendien heilige grond, namelijk het afgesloten terrein waar veel merkhistorie is geschreven.
La Ferté-Vidame is een slaperig dorpje ten zuidwesten van Parijs, met een boerderij en een belendend park dat in 1938 als geheel werd aangekocht door André Citroën.
Hij richtte er een centrum in waar nieuwe modellen werden ontwikkeld en getest. Die functie heeft het, nu voor PSA, nog steeds. Logisch dus dat de fans van het merk er graag naar binnen wilden toen dat eindelijk kon. Ze mochten zelfs over de klassieke testwegen rijden.
In het weekend van 19 tot 21 juli werden duizenden oude en nieuwe Citroëns door hun blije eigenaars op het immense terrein geparkeerd, zoveel mogelijk soort bij soort, als het even kon in visgraatmotief, alsof zoveel mogelijk het logo van Citroën werd geëerd.
Wat een toewijding!
De organisatie toonde zich van zijn beste kant door een mini-Eiffeltoren neer te zetten, compleet met de grote reclameletters zoals die jarenlang op de echte toren hebben geprijkt.
Op de luchtfoto’s is de immense omvang van het festivalterrein te zien; je had er feitelijk een auto nodig om alle uithoeken te kunnen bereiken… Op dit veld staan alleen nog maar de grote topmodellen SM, CX en XM en gezien de lege velden zijn nog lang niet alle bezoekers gearriveerd.
Grappenmakers hadden alle ruimte, zoals dit heerschap dat in zijn groene Méhari en klassieke politie-uniform een aardige imitatie ten beste geeft van Louis de Funès in zijn legendarische Gendarme-films.
Even vluchten voor de felle zon kon in dit paviljoen, waar Citroën twee recente studiemodellen toonde.
Op de achtergrond de Citroën 19_19 Concept, feitelijk de auto die het eeuwfeest vorm geeft, en vooraan de innovatieve stadsauto Citroën Ami One Concept.
Wie de illusie had met een ID of DS een bijzondere auto bij zich te hebben, moest hier mogelijk even slikken…
Aan de andere kant: de enorme opkomst van liefhebbers geeft aan hoezeer het merk Citroën leeft. Positief voor de toekomst.
Prachtig geheel, met alle nieuwe modellen en schitterende museumstukken. En ook afscheid van een evenement dat uniek in zijn soort was. Op naar de volgende 100 jaar!